De Belgische wijnmarkt

De Belgische wijnmarkt heeft de afgelopen jaren een aanzienlijke groei doorgemaakt, zowel in termen van volume als waarde. Een overzicht van de grootte van de Belgische wijnmarkt en een analyse van verkoopkanalen en aanbieders gebaseerd op diverse bronnen* geeft ons meer inzichten.

Naar schatting wordt er tussen de 280 en 300 miljoen liter wijn per jaar verkocht in België. In marktwaarde spreken we over bedragen rond de 1,5 tot 2 miljard euro per jaar, afhankelijk van de bron* en het jaar. Rode wijnen vertegenwoordigen zo’n 55% van de markt. Wit is goed voor 33% en rosé komt aan 10%. Mousserende wijnen zijn een groeiend segment en goed voor 15% van de marktwaarde.

Supermarkten zijn het grootste verkoopkanaal, goed voor ongeveer 70% van de verkochte wijn in België. Hier vinden we de klant die op zoek is naar een breed assortiment, van betaalbare wijnen tot premium varianten. Hij doet vaak impulsaankopen en kiest voor wijnen die breed beschikbaar en bekend zijn. Wijnspeciaalzaken nemen ongeveer 10-15% van de markt voor hun rekening. Klanten zijn liefhebbers die meestal op zoek zijn naar kwalitatieve wijnen en advies. Ze hebben een hogere betrokkenheid bij hun aankoop, zijn bereid meer te betalen, en zoeken vaak naar exclusievere wijnen.

De groeiende markt, momenteel goed voor ongeveer 5-10% van de verkoop, is de online verkoop van wijn. Hier ontmoeten we ‘digitale shoppers” en vaak jongere consumenten die gemak belangrijk vinden. Ze zijn prijsbewust, maar ook geneigd om nieuwe dingen te proberen en vertrouwen op beoordelingen en aanbevelingen online. Horeca vult de resterende 10-15% van het Belgische marktvolume in. Genieten van de ervaring van wijn drinken bij een maaltijd is hier de essentie. Klanten geven vaak de voorkeur aan wijnen die passen bij hun maaltijd, en zijn bereid meer te betalen voor een premium ervaring.

In de Belgische wijnmarkt zijn er verschillende aanbieders die zich richten op niches zoals biologische, premium, lokale wijnen, en online verkoop. Andere segmenten waar handelaars zich op baseren zijn gebaseerd op herkomst en type wijn. Voorbeelden zijn mousserende wijnen, wijnen van een bepaald land of wijngebied, oranje wijnen, oude wijnen, cool climate wijnen of luxe wijnen.

Onze wijnmarkt is, net als die in veel andere Europese landen, behoorlijk verzadigd met een breed scala aan specialisaties. Dit maakt het moeilijker om nieuwe wijnhandelaars of concepten succesvol te introduceren zonder een unieke en onderscheidende positionering te kiezen. Toch zijn er nog kansen voor innovatie, vooral door in te spelen op trends en marktontwikkelingen die momenteel aan kracht winnen binnen de Europese wijnsector.

Enkele ideeën zijn wijnen op basis van ‘Zero Waste’ of  duurzame verpakkingen, low- en no-alcohol wijnen, zeldzame wijnen, ambachtelijke wijnen of wijnen van hybride druivenrassen. De verschuiving in consumentenvoorkeuren en opkomende trends biedt mogelijkheden voor innovatieve niches.

*Bronnen: Nielsen, Vinexpo, IWSR, Stabel, Euromonitor.

Wil je weten hoe de internationale wijnmarkt evolueert? Klik dan hier voor een overzicht.

Wijnjaar 2024 wordt heel uitdagend in Europa. Lees hier waarom.

Wat is het verschil tussen dure en goedkope wijn? Hier alle details.

Moeten we wijn anders verpakken? Dat lees je hier.  

Submit your response